Blog: Vergroot de kans op een introductie

Auteur: Effy Shkuri - Managing Partner theNextSales

Andere Tijden Sport gezien met Jan Lammers? Het is 1978 en de Formule 1 sport is al mateloos populair. Jan Lammers en zijn toenmalige manager zijn op bezoek op het circuit van Monza om in het geheim een contract te tekenen met het Formule 1 team van Shadow. Zonder al te lang stil te staan bij de voorwaarden zet Jan Lammers zijn handtekening onder het contract. Op de vraag van zijn manager, hoe hij dacht iets meer dan EUR 325.000,- (omgerekend) te kunnen ophoesten, reageert Jan Lammers nuchter.  “Morgen staat het in de krant en dan komen de sponsoren vanzelf”, aldus Jan Lammers.

Wat er echter gebeurt is bijzonder. De sponsor die Jan Lammers vindt is een “oude bekende”.  Zes jaar eerder geeft Jan Lammers een slipcursus aan de directeur van Niemeyer fabrieken. Na de cursus vraagt Jan Lammers of de directeur hem niet wil sponsoren. Directeur van Niemeyer zegt hierop “als je ooit in de Formule 1 komt moet je maar bellen”. Het is diezelfde directeur die in 1979 het artikel in de krant leest en zijn belofte nakomt en EUR 325.000,- sponsort. Hij kon zich het ventje nog goed herinneren.

Go Jan!

Het is een geweldig verhaal, maar de kans dat je door pure zelfpromotie de sponsoren aaneenrijgt is natuurlijk erg klein. Aan de andere kant moet je ook durven vragen en vertrouwen hebben in je dienst of product. Voorkom echter de volgende denkfouten als je meer warme introducties wilt ontvangen:

Het gaat niet om jou

De introductie krijg je niet alleen, omdat een goede relatie jou wilt helpen. En de reden is simpel. Jouw relatie moet ook de waarde inzien van jouw dienst of product voor zijn ‘andere’ relatie, dus helpen in het denkproces is geen overbodige luxe.

Dus vraag niet: ”Kun je mij helpen met…

En vraag wel: Zou jouw relatie geholpen zijn met…

Vraag op het goede moment

Uit onderzoek blijkt dat mensen in een positief moment 31% productiever zijn en dus meer kunnen en willen doen. Ga dus op zoek naar een ‘elevatie’ moment. Denk bijvoorbeeld net na het moment dat een klant of relatie aangeeft blij te zijn met wat je voor hem of haar hebt gedaan.

Follow-up

Mensen hebben een goed geheugen. Vergeet niet iemand te bedanken voor een mooie geste.


The Nextsales is gewaardeerd samenwerkingspartner van Netwerkgids Nederland. Interesse in meer referral tips? https://www.thenextsales.nl/verhalen/referral-marketing-gids-voor-meer-referrals/  

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.