Blog: zijn netwerkorganisaties serieus te nemen als bedrijfstak?

Auteur: Rens Tanis

Er zijn vele (in de zoekgids van Netwerkgids Nederland hadden wij er 2.100 netwerken verzameld) prachtige netwerkinitiatieven in Nederland. Hoe komt het toch dat je er zo weinig over leest in de landelijke en regionale media? 

Zowel het Centraal Bureau voor de Statistiek als de Kamer van Koophandel zien de netwerkorganisatie niet als volwaardige branche. En dat terwijl onze economie op zowel kennis- als omzetniveau niet zonder deze tak van sport kan draaien! In Coronatijd leveren Koninklijke Horeca Nederland en andere branche- / beroepsorganisaties een feele strijd om de belangen van de leden te vertegenwoordigen. Ook werkgevers en werknemers netwerken halen het nieuws. Maar businessclubs? Ondernemers- en winkeliersverenigingen? En hoe gaat het na Corona?

Wellicht ligt het aan de houding van de netwerkorganisaties zelf. Investeren netwerkorganisaties als professionele organisaties in marketing of zijn ze volledig afhankelijk van mond tot mond reclame en giften van de leden en lokale media. Hoe goed wordt er gekeken naar de wensen en behoeften van de leden zelf? Is de organisatie in staat om op dynamische wijze deze vraag te beantwoorden? Hoeveel tijd investeert men in concurrentieanalyses? Hoe blijft je onderscheidend van andere netwerkorganisaties? Hoe blijft de jeugd geïnteresseerd in professioneel netwerken. Kortom, in hoeverre vindt er marktwerking plaats. Of blijven we als veredelde feestcommissie gezellige borrels en presentaties organiseren en zien we wel wat er van komt.

Zijn de bezoekers hier debet aan? Ik zie dat veel ondernemers die businessclubs en ondernemersverengingen bezoeken, vaak slecht voorbereiden (doelstelling / keuze netwerk) en het meer zien als een schot hagel wat potentieel kan opleveren. De ontspanningsfactor is in ieder geval gegarandeerd. Ondanks de vele inspanningen van de organisatoren ten spijt, komen veel werkgevers en werknemers thuis met een leeg gevoel. De oorzaak wordt dan vaak neergelegd bij het netwerk. En niet bij zichzelf. Of ligt het aan beide kampen. Veel ondernemers zijn lid van een branche- of beroepsorganisatie. Waarom? Omdat het moet, als het lid überhaupt zijn professie wilt uitoefenen.

Nu zijn de bovenstaande alinea’s natuurlijk wel extreem en zwart-wit. Gelukkig zijn er vele uitzonderingen op de regel. En gezien de economie is de noodzaak ook wel aanwezig. Maar toch zit in bovenstaande uitspraken een kern van waarheid. Daarom ben ik 2012 gestart met Netwerkgids Nederland en Henk van der Wall de grondlegger van de Nationale Netwerk Agenda. Doel; het vak netwerken en de bijbehorende organisaties de aandacht te geven die zij verdienen. Als intermediairs tussen de bezoeker en organisator hoop ik te stimuleren en te promoten zodat deze fantastische  branche op een nog hoger niveau komt te staan. De komende jaren ga ik graag de discussie, maar vooral de samenwerking aan om deze doelen te behalen.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.