Waarom zakelijk netwerken?

14 redenen om vooral wel te gaan netwerken

Auteur: Rens Tanis

"Netwerken doe je maar in je eigen tijd". Een veel gehoord argument van werkgevers in klein- en grootbedrijf om werknemers niet te laten investeren in een netwerkstrategie en volledig te laten focussen op (koude) sales en marketing. Ga je zelf maar na; de kans is groot dat jouw grootste klanten of jouw huidige baan ontstaan is uit een aanbeveling uit jouw eigen netwerk? In Nederland zetten gemiddeld 2.000 professionele netwerkorganisaties zich in om verbindingen te creëren. Naar schatting produceren zij gemiddeld 15.000 netwerkbijeenkomsten per jaar. Dan hebben we informele netwerken en activiteiten van organisaties zelf niet meegeteld. Allemaal schatkamers. Nog niet overtuigd om bewust een netwerkstrategie te implementeren? Lees dan voor de onderstaande redenen met argumenten om vooral wel te gaan netwerken.

1) Relatiebeheer

Een netwerkbijeenkomst is vaak een uitstekende manier om bestaande relaties te treffen en weer de actualiteiten te bespreken. Dit bespaard bovendien ook tijd in de werkagenda, om niet met iedereen losse afspraken op locatie te maken. Bovendien is het vaak ook weer verfrissend om naast jouw collega's in een relatief korte tijd weer even iemand anders te spreken. 


2) New Business

Wellicht de primaire reden van veel netwerkers om te gaan netwerken. Namelijk om de verkoop van jouw producten en diensten te bevorderen. En terecht. Is er vraag naar jouw product of dienst, heb je duidelijk jouw doelgroep voor ogen en alle Unique Buying Points goed in het snotje? Dan is het een kwestie van vragen om een introductie via jouw netwerk. Persoonlijke aanbeveling werkt immers het best. 


3) Marketing

Een netwerkclub heeft vaak een goed bezochte website en communicatiemiddelen, waar jouw organisatie en persoon uitstekend van kan profiteren. Ook op de bijeenkomsten zelf is er vaak ruimte om op het podium of tijdens het vrije netwerken om veel mensen te bereiken. Gemiddeld ligt een lidmaatschap van een netwerkclub tussen de € 125,- en € 250,- euro per jaar, waardoor een netwerkorganisatie ook een relatief goedkoop promotiemiddel is. 


4) Belangenbehartiging

Wet- en regelgeving, vergunningen, subsidies, lobby in buitenlandse markten, ontwikkeling bedrijventerreinen; iedereen is afhankelijk van de overheid. Essentieel dat je de contacten met bijvoorbeeld gemeentes warm houdt.  Branche-, beroeps, winkeliers- en ondernemersverenigingen zijn de netwerkorganisaties die bij de overheid jouw vak- en branchewensen vertegenwoordigheden bij de lokale, regionale en landelijke politiek. Voor werknemers kan je denken aan vakbonden, die op de bres springen voor bijvoorbeeld goede CAO's en arbeidsverhoudingen. 


5) Nieuwe leveranciers vinden

Is jouw organisatie afhankelijk van leveranciers? In de verhouding tussen afnemer en leverancier is vertrouwen essentieel. Via Google kan je natuurlijk een hoop vinden, maar dit is vaak uitstekende reclame en zegt niet zo veel over de mensen die hierachter zitten. Via jouw netwerk kan je vragen naar nieuwe leveranciers, zodat jouw zoekveld wat overzichtelijker wordt om uiteindelijk een goede keuze te maken. Jouw netwerk zal persoonlijke ervaringen over de betreffende partij met jou delen. Zowel positief als negatief. 


6) Zoeken naar personeel en freelancers

Heeft iemand nog een familielid, vriend, kennis en zakenrelatie om mijn vacature van ..... in te vullen? Soms is deze vraag stellen tijdens een netwerkbijeenkomst al voldoende. Zaak is om jouw functie en de voordelen voor de sollicitant wel kort en bonding te benoemen om sneller aanbevelingen te krijgen. 


7) Vakkennis vergroten

Hoe blijf jij snel relevant en blijf jij de king of queen in jouw vakgebied. Netwerkorganisaties bieden vaak inhoudelijke sessies met presentaties en dialoogtafels om alle ontwikkelingen op jouw vakgebied bij te houden. 


8) Brancheinformatie

De wereld veranderd snel. Digitalisering grijpt om ons heen. Veranderende arbeidsmarkt. De ene crisis volgt de andere op. Vergrijzing. Vaak ben je te druk met de uitvoering van jouw werk om alle demografische, juridische en andere  branche-informatie actueel bij te houden. Door bewust te gaan netwerken bij de juiste club, krijg je informatie in de schoot geworpen op basis van relevantie. Niet alleen online, maar offline worden programma's hierop ingericht. Zo wordt je niet afgeleid door de waan van de dag en zal je de markt een stap voor kunnen zijn. 


9) Concurrentieonderzoek

Wat ontzettend jammer, jouw concurrent praat zijn mond voorbij op dezelfde bijeenkomst waar jij bent. Goed dat jij het weet. Kennis is macht. Of, jij laat door een volle agenda de bijeenkomsten van jouw netwerkclub even schieten. Jouw concurrent is wel aanwezig en zal de leads met veel plezier oppakken. Keuzes... Let op; sommige netwerken hanteren een beleid om maar 1 persoon van een specifiek vakgebied of branche toe te laten. 


10) Inspiratie

Je bent even in een andere omgeving.  Even niet op kantoor of thuis. Je komt op bijeenkomsten in prachtige kastelen of je bezoekt bedrijven waar je anders nooit zou komen. Je pikt weer frisse meningen op en misschien krijg je goede ideeën van mede-netwerkers. Je ziet hoe het niet moet en stimuleert jou tot nieuwe ideeën. Op netwerkbijeenkomsten is het net schatgraven, met resultaten die je van te voren niet had kunnen voorspellen. 


11) Opleiding en training

Van HR-medewerker, tot Directeur; een netwerkorganisatie is een gigantische bron van kennis. Vele netwerkorganisaties bieden officiële opleidingen en trainingen aan ter lering en vermaak. Maar ook de presentaties met gastsprekers zijn bijzonder waardevol. Daarnaast zal je met andere werkgevers en werknemers plannen en ervaringen snel kunnen uitwisselen om later de juiste de keuzes te maken. 


12) Testen producten en diensten

Heb je een nieuw product of dienst? Uiteraard ben jij overtuigd van alle voordelen. Maar op een netwerkbijeenkomst kan je jouw innovatie alvast showen en testen. Dat levert vaak verrassende resultaten op, waar jij niet aan gedacht hebt. Die jij weer kan gebruiken in jouw voordeel. 


13) Buitenspelen

Karten, voetballen, golfen, hardlopen, varen, fietsen, jeu de boules, darten; ben je een druk bezet persoon en geen tijd voor sport en spel? Veel netwerkorganisaties bieden laagdrempelige activiteiten aan om vooral de mensen met elkaar te verbinden doormiddel van plezier. Een combinatie van het nuttige en aangename voor een klein prijsje. Win-win. 


14) Eten en drinken

Uit eten en naar de kroeg gaan is een dure hobby. Niet als je gaat netwerken. Vaak wordt je verrast en verwend door locatie die de netwerkbijeenkomst mag hosten. Eten moet je toch. Fijn als je dat ook mag combineren met nut. 


15) Vriendenschappen en meer

Soms haal je geen economisch voordeel uit zakelijk netwerken. Maar ontmoet je wel jouw nieuwe beste vriend, vriendin of wellicht wel een partner? 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.