8 tips voor het vinden van horecapersoneel tijdens en na de coronacrisis

Auteur: Rens Tanis

We hoeven niet uit te leggen dat door deze Corona-pandemie het vinden van geschikt horecapersoneel lastig is. Echter, dit was voor de deze crisis ook al een hels karwei. Hierbij een aantal tips om jouw gasten / opdrachtgevers überhaupt weer te kunnen ontvangen. Zelf goede suggesties? Plaats deze vooral onderaan de pagina bij de reacties.

1) Goed management

Ben je als manager of eigenaar niet goed met mensen? Ga alsjeblieft op cursus of training. Laat jouw ego en machtspositie nou eens thuis. Horecapersoneel heeft keus genoeg om aan het werk te komen op andere locaties. Investeer in empathie naar jouw personeel een motiveer waar nodig, stel duidelijke verwachtingen, investeer in een oprechte vraag naar de mens achter het de functie en stimuleer ambities en groei in het vakgebied. Geef af en toe eens een onverwachte beloning. Dat hoeft niet altijd een bak geld te kosten, kleine dingen is vaak al genoeg.

2) Show me the money - poen

Laten we eerlijk wezen, de horeca CAO (of eigenlijk richtlijnen) bevat niet uit het meest aantrekkelijk aanbod aan salarisindicaties in Nederland. Op dit moment verdwijnt goed personeel al snel naar de teststraat of andere overzichtelijk 9 tot 5 banen. En iedereen gaat toch harder lopen als ze maandelijks de spaarrekening hard zien groeien? Let op; ga het basissalaris niet aanvullen met bonus euro’s, zoals fooien. Dit is zeker in deze tijd heel wisselvallig en vaak maar een klein bedrag. Zorg dus voor een sterk basissalaris en laat dit ook zien in jouw vacature of kennismakingsgesprek. In deze tijden van minimale inkomsten, is investeren in 1 goede medewerker goedkoper dan 2 halve. Maak goede keuzes. 

3) Kies voor ervaring

Jong, gretig en lage loonkosten. Niets mis mee. Er zitten pareltjes tussen (vooral van horeca vakopleidingen).  Een bord brengen naar de tafel kunnen veel mensen en daar nemen veel werkgevers al genoegen mee. Overzicht houden, een gesprek aanknopen of zorgen voor meer bestedingen (ober, mijn glas is leeg) is een vak opzicht. Goede volwassen communicatie is de essentie van gastvrijheid. Mensen die zich al langer op de arbeidsmarkt begeven kunnen dit vaak door ervaring beter en matchen sneller met de gast. Bijkomende voordeel is dat deze categorie horecamedewerker vaker doordeweeks en in de avond beschikbaar zijn. Stressbestendigheid, oplossingsgericht en meedenken met strategische overwegingen zijn pluspunten die voor jouw bedrijf in het voordeel kan werken.  En vooruit, nog 1 voordeel; het kunnen perfecte mentoren zijn voor de jonge generatie om kennis door te geven en coaching on the job te geven als jij als eigenaar er geen tijd voor hebt. 

4) Lokaal netwerken

Laat jouw gezicht eens zien in de off- en online in de bijeenkomsten van de lokale ondernemers- winkeliersvereniging. Vaak zijn horecaondernemers de grote afwezige. Een gemiddelde bezoeker heeft minimaal 300 contacten. Een gemiddelde bijeenkomst heeft 20 bezoekers. Potentie van 6.000 mensen die je kan bereiken, 1e lijns netwerk contacten. Wanneer zal jouw toehoorder de vacature aanbevelen? Als deze persoon jou persoonlijk heeft ontmoet en alle voordelen van jouw locatie met passie direct van jou heeft vernomen. Dat creëert gunning. En toegang tot een groot netwerk, waar je jouw vacature uitstekend kan pitchen.

5) Mensen met talent / beperking

Horecapersoneel met een beperking klinkt negatief. Deze mensen hebben in het algemeen een schat aan levenservaring en een grote drive om te werken en mee te draaien in de maatschappij. Met als gevolg dat zij communicatief bijzonder sterk zijn (gastvrijheid!) en een uithoudingsvermogen + inzet hebben waar je u tegen zegt. Kunnen sommigen nog een hoop van leren. Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Daarom spreken wij van Netwerkgids eigenlijk niet van een beperking, maar van specifieke talenten.

6) Creëer een hybride functie

Lopende band werk is voor niemand leuk, tenzij je een miljoen per dag verdiend. Toen ik (Rens Tanis – auteur) bij het Theater werkte, kregen we iedere dienst een andere plek of functie. Van de artiestenbar, tot de garderobe, bloemen brengen aan de artiesten op het toneel na de voorstelling, kaartjesknipper, heerlijk. Daardoor kregen we als horecateam ook veel respect voor elkaar en ontstonden er geen groepjesvorming tussen bijvoorbeeld team bar en garderobe. 

7) Schakel eens een uitzendbureau in

Ja, ook deze bestaan nog. En hebben vaak een uitstekende selectie met beschikbaar horecapersoneel. Onder het motto; boer blijf bij je leest. Besteed het dus uit aan mensen die de hele week niets anders doen.

8) Goede vacature, propositie, investeer in marketing

Creëer een aantrekkelijke vacature. Waarom is het voor de werknemer aantrekkelijk om bij jou te komen werken? Wat is de unique buying point van jouw locatie? Laat je vervolgens zien. Gebruik veel beeld, weinig tekst. Welk kwaliteit. Een schimmige foto en logo's gemaakt met Ministeck zijn niet aanvaardbaar. En welk platform je ook gebruikt (maakt niet uit; social media, magazine, krant, stoepbord), investeer waar mogelijk zoveel mogelijk. Massa is kassa.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.