Zakelijke netwerkorganisatie bouwen in 10 stappen

Zakelijke netwerkorganisatie bouwen in 10 stappen

Zakelijke netwerkorganisatie bouwen in 10 stappen

Iedereen kan morgen een zakelijk netwerk starten. Kopje koffie, borrel en spreker is snel geregeld.


Een succesvol netwerk maken en behouden is een ander verhaal. Netwerkgids Nederland beschrijft hier 10 essentiële stappen inclusief tips!

1) Bepaal uw doelstelling
Wat wilt u zakelijk en persoonlijk bereiken met uw netwerkorganisatie? Tip: bepaal concreet de missie, visie, omzet en afzet.

2) Marktonderzoek
Waar zit de vraag van de potentiële afnemer en welke factoren zijn van invloed op uw netwerkorganisatie? Tip: onderzoek de concurrentie, potentiële doelgroep, demografie, economie, technologie en juridische zaken.

3) Bepaal uw doelgroep
Wie zijn uw nieuwe klanten, leden of bezoekers? Tip: specificeer de doelgroep naar branche, beroep, leeftijd, functie en leeftijd.

4) In welke vraag gaat u in voorzien?
Netwerken en contact maken is geen doel, maar een middel. Wat gaat u de doelgroep concreet bieden? Tip: belangenbehartiging, creëren van banen, omzet, leveranciers, vaardigheden, beroepsinformatie en / of ontspanning.

5) Welke vorm van netwerkorganisatie wordt u?
Wat is uw indentiteit? Tip: maak een keuze uit de volgende vormen van netwerken; bedrijfsinitatief, businessclub, serviceclub, ondernemersvereniging, online netwerk, beroeps- of brancheorganisatie.

6) Bepaal het product
Welke diensten en producten gaat u bieden om de doelgroep in de vraag te voorzien en bent u onderscheidend van de rest? Tip: bepaal o.a.welke vorm van meetings u gaat organiseren; bijeenkomst, evenement, congres, seminar, online matching, coaching, training of sponsormeeting.

7) Bepaal de prijs
Wat gaat een lidmaatschap en / of de producten en diensten kosten? Tip: keep it simple en verzin eventuele leuke kortingen en aanbiedingen.

8) Personeel / partners?
Gaat u solo of vormt u een bestuur met meerdere partners? Tip: een goede taak- en winstverdeling voorkomt veel onenigheid en verlies aan dynamiek.

9) Bepaal de marketingstrategie
Hoe gaat u de leden, bezoekers en / of klanten werven? Tip: mond tot mond reclame is een gevolg van een goed product en inzet van advertenties, nieuwsbrieven, mailings, social media, acquisitie, website en eigen netwerk.

10) De financiele huishouding
Kom niet voor verassingen te staan! Tip: wat zijn de verwachte investeringen, inkomsten en uitgaven?

Evalueer de netwerkresultaten!
Meten is weten, zijn de doelstellingen behaald? Tip >> investeer altijd in periodieke klanttevredenheidonderzoek, meet het aantal website bezoekers, social media volgers en opkomst meetings.