Uitzend businessmodel 2.0 - Jurriaan Rang

Uitzend businessmodel 2.0 - Jurriaan Rang

Uitzend businessmodel 2.0 - Jurriaan Rang

Vorige week kwam alweer een nieuwe ontwrichter online. Deze keer zijn de supermarktleiders de klos. Online boodschappen doen wordt toegankelijker en goedkoper door nieuwkomer Picnic. Deze innovator doorbreekt bestaande wetten in de supermarktsector. Een bezoek aan de grootgrutter is een haastige klus in het spitsuur van werk naar huis of in het propvolle weekend. Sjouwen met plastic tasjes, lange wachtrijen bij de kassa en steevast het riedeltje aanhoren over bonuskaarten en spaarzegels door chagrijnige caissières. Ik denk dat ik wel kan wennen aan online boodschappen aanvragen, milieubewust bezorgd krijgen en deze gratis aan huis ontvangen.

Uitzendbureaula
Mede-oprichter van Picnic Michiel Muller is disrupter pur sang. De ANWB schrok tien jaar geleden al op uit de comfortabele alleenheerschappij door zijn initiatief Routemobiel. Ook startte hij onbemande tankstations en investeerde in vernieuwing van recruitment. Hij is ervan overtuigd dat het altijd externe partijen zijn die met iets nieuws moeten komen waardoor machthebbers wakker schrikken. Hij geeft daarvoor als reden op, naast dat men krampachtig bestaande businessmodellen in stand houdt, dat nieuw personeel wordt klein gehouden binnen grote concerns. Als deze medewerkers iets opperen wordt dat afgescheept met: "Ach, dat hebben we al een keer geprobeerd".
Ik heb dat kort geleden zelf nog vernomen van een startende intercedent van een van de Grote Vier uitzenders. Bij zijn aantreden had hij een vooruitstrevend plan geschreven om een open inleenplatform op te zetten. Dit zou toegankelijk zijn voor zowel het eigen bureau als andere intermediairs. Hetzelfde idee waar ik 2 jaar geleden al onderzoek naar deed, het concept heb ontwikkeld en sinds deze zomer is gelanceerd in het geheel onafhankelijke platform Felixwerkt.nl. Op mijn vraag of het ervan was gekomen antwoordt hij; 'Nee, het ligt in een bureaula". Oei, killing voor enthousiasme en frisse ideeën.

Supermarkt vs uitzendmarkt
Nu is online boodschappen doen volgens Michiel Muller nog een kleine markt. Alhoewel €400 miljoen mij niet klein lijkt, is het in potentie een ultieme groeimarkt. In de supermarkt prijzenoorlog verschuift het slagveld door de komst van Picnic van inkoopkracht naar flexibiliteit. Online supermarkt Picnic brengt de consument gemak, transparantie en rekent €0,- bezorgkosten. Huidige marktleiders zitten met hoge overheadkosten, tussenhandel en veel vierkante meters op dure A-locaties. Daarnaast worstelen de grote spelers met hun business model. Ze weten heel goed wat vroeger goed werkte. Niet wat er nu kan, laat staan straks. De kaart die bestaande marktspelers steevast spelen is rücksichtslos inkoopgeweld waar vooral de boeren en leveranciers slachtoffer van zijn.

Beide markten hebben opvallende overeenkomsten. Alhoewel de uitzendmarkt al gigantisch is. Er gaat jaarlijks tussen de 6 á 7 miljard euro om. Dit wordt verdeeld over meer dan 3400 leveranciers met ruim 6000 winkels die veelal, net als de supermarkten, op dure A-locaties gevestigd zijn. Ook in deze sector verdwijnen kleine bedrijven of worden opgeslokt door grote monopolisten, innovatie wordt de kop ingedrukt, toenemende aandacht voor sales cq. marketing in plaats van zorg voor eigen -en flex- personeel en men bewandelt liever de vertrouwde weg. Dit komt met name doordat klanten zich (nog) niet bewust zijn van nieuwe online oplossingen en innovatieve ideeën. Een reflex om simpelweg naar het bekende terug te grijpen houdt beide sectoren in een wurggreep.

Uitzend businessmodel 2.0
Gelukkig zien we steeds dominantere bewegingen op het gebied van technologie. Internet maakt zoveel mogelijk. Online maakt alles wat altijd verborgen was zichtbaar. Het betekent het einde van ondoorzichtige tariefbepaling, mistige leveringsvoorwaarden en voorkomt ruis in communicatie tussen uitzender en opdrachtgever. Tegen de zin in van heersende partijen is het mogelijk dat elke eenpitter of middelgroot uitzendbureau met smal marketingbudget, maar wel mét de juiste kandidaat, nu ook meetelt. De wereld en dus ook het gedrag van de opdrachtgevers om ons heen verandert continue. De consument is inmiddels gewend aan snel, makkelijk en transparant. Deze attitude neemt men mee naar de werkplek. Online technologie zet de toon. Internet zorgt voor exponentiële groei, het zal lastig bij te benen zijn als je deze beweging te laat opmerkt.
Aan de vernieuwers in de uitzendmarkt de taak om op de juiste manier energie op te wekken bij gebruikers, zoals Picnic doet. Dit kan door aan te tonen dat het makkelijker, goedkoper en eerlijker kan in zowel de supermarkt als de uitzendmarkt. Op naar de Superuitzendmarkt!


Felix - www.felixwerkt.nl