Nooit meer acquisitie door uitzendbureaus - Jurriaan Rang

Nooit meer acquisitie door uitzendbureaus - Jurriaan Rang

Nooit meer acquisitie door uitzendbureaus - Jurriaan Rang

In de marge van de aantrekkende uitzendmarkt stapelen de capriolen van uitzendbureaus zich op. Peperdure reclamespots van de gevestigde merken en zelfs een studentenuitzendbureau laat zich in de reclameblokken niet onbetuigd. De vraag dringt zich steeds sterker op, waarom moet het allemaal zo kostbaar en ouderwets?

Ongrijpbare opdrachtgever
Uitzenders grijpen zich vast aan alles waarvan ze denken dat het kan werken. Slogans kunnen niet gevat genoeg of presentjes worden weggeven bij lukrake klantbezoeken. Dan zijn daar ook nog evenementen, beurzen, bijeenkomsten, award uitreikingen en business seats bij sportwedstrijden. Alles om dat hogere doel: in het gevlij komen bij opdrachtgevers. De tragiek is dat het radeloze pogingen zijn om de verloren liefde van opdrachtgevers te heroveren. Stabiel contact met één vaste intercedente is slechts een herinnering van lang vervlogen tijden. De intercedente met die hoge gunfactor is na een krap jaartje klaar voor de volgende stap in haar carrière. Als het kan zelfs het liefst in dienst bij haar favoriete klant. Daarnaast is in deze individualistische en online wereld de opdrachtgever steeds ongrijpbaarder. De gunfactor en stabiele liefde, die altijd zo vanzelfsprekend was, wordt problematischer. Hunkerende uitzendbureaus zoeken wanhopig naar kostbare manieren om de wegglippende opdrachtgevers vast te houden of terug te winnen. Maar iedereen weet dat die marketingkosten ergens moeten worden terugverdiend.

Belangrijkste kapitaal
Kunnen uitzenders en opdrachtgevers zich niet aan deze onderlinge gijzeling onttrekken? Afgelopen decennia bewijzen helaas het tegendeel. Uitzenders doen al ruim 50 jaar hetzelfde kunstje. Het is nooit anders geweest, zal nooit anders worden. Toch? Ik denk wel eens dat het theater stopt als de gordijnen sluiten. Als het publiek de zaal uitloopt en uitzenders hun maskers afdoen. Stel dat de intercedenten al die acquisitie tijd zouden besteden aan hun belangrijkste kapitaal, de uitzendkrachten! Gewoon het werk doen waar ze hun beroep ooit voor hebben gekozen en gericht zijn op het verbreden van de inzetbaarheid van hun mensen. Wat zou het mooi zijn als intercedenten zich meer kunnen concentreren op werven, selecteren, plaatsen, on the job trainen, begeleiden, coachen, opleiden, om- en bijscholen en daarmee nóg flexibelere oplossingen bieden op de vraag om arbeidscapaciteit. Ik verwacht dat zo'n aanpak leidt tot bredere inzetbaarheid en dus meer plaatsingen op openstaande vacatures.

Werk maakt gelukkig
Nu is deze manier van werken ook nog beter mogelijk dan ooit tevoren. Uitzenders en opdrachtgevers kunnen vanaf deze week binnen één online loket snel en makkelijk met elkaar in contact komen. Dit scheelt kansloze acquisitie uren en met hagel schieten. Felix heeft de oplossing gevonden voor die verloren tijd in de uitzendsector. Felix introduceert een platform dat de keten versimpelt en transparantie en tijdswinst biedt voor opdrachtgevers. Daarnaast verhoogt Felix de zichtbaarheid van alle relevante uitzendbureaus bij actuele opdrachten in de eigen regio. Geen gedoe en minder ruis in communicatie binnen Felix community. Hier worden kansen met elkaar gevonden, uitgerold en beklonken. Zo doorbreekt Felix stap voor stap de hierboven beschreven impasse in de uitzendmarkt. Opdrachtgevers kunnen zich weer volledig richten op hun eigen werk. Felix zorgt ervoor dat ook intercedenten weer kunnen doen waarvoor ze hun vak hebben gekozen. Meer tijd om te investeren in hun uitzendkrachten. Zo verkleinen we met elkaar de afstand tussen onbenut potentieel en werk. Brede inzetbaarheid van uitzendkrachten leidt tot meer kans op werk. En werken wil iedereen door groeiende ervaring en expertise, sociale omgeving en, last but not least, salaris. Hoewel je het vrijwel niemand op deze maandagochtend hoort zeggen denkt Felix toch; werk maakt gelukkig!

Jurriaan Rang is eigenaar van netwerk Felixwerkt