Het Clubgevoel in Netwerken

Het Clubgevoel in Netwerken

Het Clubgevoel in Netwerken

Hoe is het gesteld met het echte clubgevoel in het hedendaagse netwerken? Rens Tanis, eigenaar van Netwerkgids Nederland, gaat op zoek naar dat ene speciale gevoel. En wat hebben de Sons of Anarchy, The Lions of Sabi Sand en Lord of the Rings hiermee te maken?

Het is ongrijpbaar. Dat ene speciale gevoel. Het gevoel dat je geen bijeenkomst wilt missen. Dat verlengen van een lidmaatschap vanzelfsprekend is. Dat je al 10 jaar lid bent en met hart en ziel jouw cluppie aanbeveelt bij anderen. Dat je je gesteund voelt op het moment dat je het nodig hebt. Als jouw "broeder of zuster" in de problemen zit, dat je alles op alles zet om deze persoon te helpen. Het delen van successen. Het delen van verdriet. Hartsverbinding. Zowel zakelijk als privé. Ik mis dit gevoel bij veel netwerken.

Serviceclubs zijn een vorm van netwerken waar hartverbinding nog echt aanwezig is. De no-shows op bijeenkomsten zijn minimaal en men is langere tijd lid van de club. De focus ligt namelijk niet op business generen, maar de leden ontmoeten elkaar regelmatig voor liefdadigheidswerk. Business delen is een onherroepelijk gevolg. Een businessclub van een voetbalvereniging, genereert passie en een hechte verbinding. Een dure variant van netwerken, waar de roep om commercieel resultaat steeds groter wordt. De echte fans blijven echter over, waardoor het netwerk qua kwaliteit sterk verbeterd.

Bij vakbonden, branche- en beroepsorganisaties zie je de passie en bij een aantal is dat gevoel langzaam aan het verdwijnen. Vroeger was je gewoon lid van een vakbond. Punt. Deze kwam op voor jou als werknemer. Persoonlijk. Als er gestaakt ging worden, dan stond je vooraan. Het malieveld in Den Haag stond vol en de ministeries bleven angstvallig op het Binnenhof en durfden niet naar huis. Zelfs de televisieomroepen waren hechte collectieven met een duidelijk karakter. Er was echt verschil tussen een VARA of NCRV mens. Elke politieke partij had vroeger ook een eigen gezicht met een sterk karakter en fanatieke aanhang. Nu moet je je best doen om de verschillen te zoeken, zeker gezien al die splintergroeperingen. Tijden veranderen.

Ik spreek veel mensen die lid zijn van een branche- of beroepsorganisatie. Op de vraag waarom men lid is, krijg ik vaak geen warm clubgevoel. Een aantal vaak genoemde antwoorden op een rij:

- Ik moet lid zijn, anders krijg ik mijn P.E. punten niet.
- Geen lidmaatschap = mijn vak niet uitoefenen.
- Het keurmerk dat ik krijg is handig voor mijn marketing.
- Ik krijg korting op mijn verzekering.
- Goede vraag Rens!
- Ga ik opzeggen, kennis haal ik wel van internet.
- Geen idee, maar ik moet nu prioriteit geven aan het behouden van mijn bedrijf of baan.

Mensen doen zaken met elkaar en niet de bedrijven. Hieronder heb ik een aantal films en series op een rij gezet om die saamhorigheid te stimuleren. Misschien zijn de doelen van onderstaande community's niet altijd zuivere koffie en is het natuurlijk fictie, maar het collectief raakt mij wel op menselijk niveau. Hoe kunnen we dit integreren in het huidige sociale netwerkklimaat? Zit u in een netwerkclub waar u dit gevoel wel heeft of heeft u een oplossing? Reacties zijn van harte welkom!

"Sons of Anarchy"

De eeuwige keuze tussen trouw blijven aan de motorclub of geweten.

"Brothers In Blood: The Lions Of Sabi Sand"

Vertelt het ongelooflijke verhaal van een netwerk van zes mannetjesleeuwen die een spoor van geweld trekken op hun pad naar de volledige heerschappij in het Sabi Sand Reservaat in Zuid-Afrika.

"The Godfather"

Een hechte familie met duidelijke doelstellingen.

"Gladiator"

Eerst collectief vechten voor jouw land, dan voor je eigen vrijheid. Wel samen. Quote uit de film; "we stay together-we survive".

"Whale Wars"

Walvissen vermoorden doen we per definitie niet. Niet iedereen denkt er zo over. Oplossing; collectief dwarsliggen. En niet aan de politieke tafel.

"Lord of the Rings"

Ruzie tussen verschillende volkeren. Een enkele vijand bedreigt iedereen. Samenwerken is de oplossing.

Termite World - Life in the Undergrowth - David Attenborough

Effectief samenwerken door het netwerk dat termieten heet. Inspirerend!


"300"

De (gewelddadige) film gaat over de slag bij Thermopylae, waarin de koning van Sparta, Leonidas I, samen met 300 Spartanen vocht tot de laatste man tegen de Koning van Perzië, Xerxes I en zijn gigantische leger.

Aanvullingen zijn welkom via rens@netwerkwerkgidsnederland.nl!