10 tips om leden te werven voor netwerkorganisaties met social media platformen

10 tips om leden te werven voor netwerkorganisaties met social media platformen

10 tips om leden te werven voor netwerkorganisaties met social media platformen

Sociale media is een verzamelnaam voor online platformen waar gebruikers, zonder of met minimale interventie van professionele bedrijven de inhoud verzorgen. Een veelal gratis middel om leden, bezoekers, klanten en volgers voor uw netwerkorganisatie te werven (hierna te noemen "leden"). Netwerkgids Nederland heeft 10 platformen met tips op een rij gezet.

1) Twitter
Een snelle en goede manier om nieuwe leden te werven en te informeren over alle ins- en outs over uw netwerk. Tip: zet uw bestaande leden met een twitterbericht inclusief #hachtag eens in het zonnetje.

2) Linkedin
Met meer dan 4.500.000 leden is Linkedin niet meer weg te denken in het sociale netwerken. Tip: zet uw leden op uw eigen website met een verwijzing naar het Linkedin profiel, zodat bezoekers altijd actuele informatie over elkaar hebben.

3) Intragram
Zeker onder de jongere netwerker is dit het platform waarop informatie en belevenissen worden gedeeld. Tip: plaats kwalitatieve foto's van uw bijeenkomsten uit het verleden op dit medium.

4) Facebook
Minder populair onder zakelijke gebruikers, maar een bedrijven pagina helpt zeker in uw vindbaarheid op Google. Tip: plaats foto's van uw bijeenkomsten en tag op persoonlijke wijze bezoekers die zijn geweest. Zij delen dit weer met de (persoonlijke) achterban.

5) Google+
Het social media platform, aangeboden door Google. Gratis en snel opgezet. Tip: plaats in 1x maand uw berichten of uitnodigingen. Google vind het fijn als u dit platform gaat gebruiken. Gevolg: hogere ranking van uw website in ligt in het verschiet.

6) YouTube
Film benaderd het echte beleven van een meeting het meest. Doormiddel van likes en reacties kunnen nieuwe leden enthousiast gemaakt worden (vloggen). Tip: YouTube is van Google. Ook hier geldt dat een hogere ranking van uw website binnen handbereik is.

7) WhatsApp
De social media-trend van 2015. Delen van informatie met WhatsApp wordt namelijk steeds belangrijker. Tip: zorg dat u onderscheidend bent van de rest en zet dit communicatiemiddel vooral in.

8) Pinterest
Zeker dames vinden dit medium bijzonder interessant en is ook wederom gratis. Tip: gewoon aanmaken en maak een collage van uw bijeenkomsten en evenementen.

9) Eigen website
Verschillende website developers ontwikkelen en leveren een eigen vorm van social media die geïntegreerd kan worden in de eigen website. Zo kunnen uw leden buiten de meetings contact met elkaar blijven maken, zonder dat ze uw website hoeven te verlaten. Tip: zorg ervoor dat mensen kunnen inloggen met huidige social media accounts, om de hoeveelheid aan inlog en passwords te minimaliseren.

10) Weblogs
Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig wordt bijgehouden. Als auteur (blogger) bied u in feite een boek van informatie die u kunt delen met uw bezoekers. De basis is tekst, maar ook foto's (fotoblog), video (vlog) of audio (podcast). Tip: weblogs bieden bezoekers de mogelijkheid om – al dan niet anoniem – reacties onder de berichten te plaatsen of een reactie achter te laten. Het is het persoonlijke of juist het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor nieuwe leden.

Vooral onder jongeren is deze manier van netwerken bijzonder populair. Voor traditionele netwerkorganisatie een must om ook de komende 10 jaar het voorbestaan te garanderen, zeker gezien de snelle globalisering van onze maatschappij en economie.